Langzaam wordt het ook in de tuin zichtbaar dat het lente is. De hosta lopen uit en de eerste planten staan in bloei. De eerste frisgroene blaadjes aan de bomen brengen nog extra levenslust in de tuin. Deze vaste judaspenning (Lunnaria rediviva) is er veel vroeger bij dan ik had verwacht. Ik prefereer deze boven de tweejarige (die hier ook staat). NietMeer lezen over “Meer”
Auteur archief:De Fruitberg
Aaltjes
Sinds enkele jaren kan je nematoden kopen om slakken te bestrijden. Maar je zou die nematoden ook zelf kunnen kweken, zonder al teveel moeite. De uitleg die de doorwinterde ecologische tuinier me enkele weken geleden gaf was erg eenvoudig: sommige slakken in onze tuinen zijn besmet met deze aaltjes, maar in onze tuin heb je een ecologisch evenwicht. JeMeer lezen over “Aaltjes”
Schaalvergroting deel 2
Twee weken geleden schreef ik al over de nieuwe leembakjes die ik zou maken. Ondertussen is de leem uitgehard. Dit keer werden de bakjes gevuld met een mengsel van leem, fijn zand en kalk (4/4/1), een mengverhouding die ook in de bouw wordt aangehouden om constructies in leem te maken. Na dit alles flink te mengen en te bevochtigenMeer lezen over “Schaalvergroting deel 2”
Inventief
Het valt me steeds weer op hoe inventief planten en dieren zijn om te overleven in de natuur. Deze Succisella inflexa is een plant uit de familie van de Dipsacaceae, waar ook Scabiosa, Succisa, Knautia en Cephalaria toe behoren. De bloem lijkt sterk op die van de blauwe knoop. Op de verschillende bloemstengels worden nieuwe kroontjesMeer lezen over “Inventief”
Ijsberen
Een ieder jaar wederkerend ritueel, het “lentestaren”. Op een bepaald ogenblik begin ik iedere dag rond te lopen door de tuin, om te kijken of de planten al uitlopen. Vooral bij redelijk recent aangeplant plantgoed neemt dat hier soms hilarische proporties aan, maar ’t is sterker dan mezelf. ’t Is ook extra fijn wanneer je weerMeer lezen over “Ijsberen”
In de war
De natuur is duidelijk in de war na de warme winter en de iets koudere maand maart. Planten die voor die koude begonnen te groeien, zijn traag en gestaag blijven verder groeien. Planten die nog wat profiteerden van hun winterslaap, hebben die winterslaap met 3-4 weken verlengd. Een mooi voorbeeld in mijn voortuin. Paeonia ‘Abalone Pearl’ (foto boven)Meer lezen over “In de war”
Planten
Ik weet dit week-end wat te doen. Het eerste plantje zit al in de grond! Bijna klaar dus.
Fotoverhaal van de week 15: Streetview
Ik vertel iedere week ’t verhaal achter één van mijn foto’s, een idee van Thomas Pannenkoek. Af en toe zullen dat echt goede foto’s zijn, soms ook wat minder geslaagde exemplaren. Hier vind je meer info. Volgens mij is deze foto in een zijstraat van een winkelstraat in Gent genomen. Een ‘trompe d’oeuil’, zouden tuiniers zeggen.Meer lezen over “Fotoverhaal van de week 15: Streetview”
Hacquetia epipactis ‘Thor’
Groot is dit plantje niet, maar ik vind hem wel erg bijzonder. Dit jaar voor ’t eerst enkele bloemetjes op de plant. Die zijn op zijn minst gezegd erg bijzonder, en net zoals de bloemen, bont.
Hip Hip Hoera!
Op 4 april 2012 plaatste ik mijn eerste post op mijn blog. Ondertussen schrijf ik hier al 4 jaar flarden tekst over mijn tuin neer. Hoewel de eerste berichten niet direct veel volk lokten, komen hier tegenwoordig heel wat mensen over mijn digitale dorpel, en heb ik meer dan 200 volgers. Ik dank U allen voor de fijneMeer lezen over “Hip Hip Hoera!”
