Als je kijkt naar het succes van deze krabspin, kan je jezelf vragen stellen bij het belang van camoufalge. Ofwel hebben insecten gewoon een andere kijk op de wereld dan wij…
Auteur archief:De Fruitberg
Fotoverhaal van de week 25: The Automatic
Ik vertel iedere week ’t verhaal achter één van mijn foto’s, een idee van Thomas Pannenkoek. Af en toe zullen dat echt goede foto’s zijn, soms ook wat minder geslaagde exemplaren, maar met een verhaal, dat is de rode lijn. Hier vind je meer info. April 2007. Na maanden te fotograferen in de Ancienne Belgique moestMeer lezen over “Fotoverhaal van de week 25: The Automatic”
Nepeta kubanica
Een jaar geleden sprak ik over Nepeta kubanica als alternatief voor Agastache (dropplant). Een jaar later staat deze Nepeta hier volop in bloei. Een prachtige plant, met mooi blad en grote blauwe aren, bijna 1 m hoog nu. Een Agastache oost misschien nog iets spectaculairder, maar deze Nepeta is zo robuust als maar kan, terwijlMeer lezen over “Nepeta kubanica”
Geranium in overvloed
Na de eerste reeks vroege Geraniums – die nu (ongeveer) uitgebloeid zijn – komen nu heel wat andere Geraniums in bloei. De helft in de collage zijn nieuwe planten voor mij. Van de ‘oudjes’ zijn 12, 13 en 20 mijn favorieten vanwege de lange bloei (tot aan de winter). Een deel van de nieuwe planten zijn kruisingenMeer lezen over “Geranium in overvloed”
Laatste jaar?
Toen ik twee jaar geleden de bloemenweide inzaaide, voegde ik er ook een beetje bloemenakker bij. Zo’n akkermengsel bestaat uit éénjarigen, die het eerste jaar voor wat kleur moesten zorgen. De vaste planten en de grassen zijn ondertussen flink gegroeid, zodat zo goed als alle éénjarigen verdwenen zijn uit de bloemenweide. Eén eenzame klaproos en nogMeer lezen over “Laatste jaar?”
Sluipwesp
Een wel heel eigenaardige sluipwesp op een margriet
Astrantia
Er zijn de voorbije dagen al heel wat foto’s van beestjes gepasseerd terwijl ze op Astrantia foerageerden. Die Astrantia staat er dit jaar beter dan ooit bij. De planten zijn erg fors geworden, en ook de bloemen zijn forser dan de vorig jaren. Deze schoonheid is voor veel tuiniers een erg moeilijke horde, omdat de plantMeer lezen over “Astrantia”
Mug
Ook muggen eten nectar of stuifmeel.
Solitaire bij
Deze Trifolium rubens kocht ik bij Eco-flora. Deze reuzenklaver kreeg heel wat aandacht van bestuivers in de kwekerij. In de tuin is het niet anders. Deze eigenaardige, traagbewegende solitaire bij die foerageert op deze klaver . Niet direct een schoonheid volgens mij…
Fruitseizoen gestart
Naast de aardbeien en de honingbes rijpen ook de eerste frambozen af. Ook de vroegste kruisbessen rijpen af (Risulfa) Het begin van het lekkerste seizoen. Ik eet heel ’t jaar door ’s ochtends een potje volle yoghurt met fruit. Over twee weken is dat opnieuw zelfgekweekt fruit! Er staan dit jaar nog enkele nieuwigheden in de tuin, altijdMeer lezen over “Fruitseizoen gestart”
