Wieden, een hobby

Heel wat mensen zien op tegen wieden. Zelf gaat het wieden me redelijk goed af, waarschijnlijk omdat mijn onkruidtolerantie wat groter is dan die van anderen (en ik dus net iets sneller tevreden ben van het resultaat van ’t wieden). Oppervlakkig wieden is mijn ding, en dat gaat verbazend goed vooruit. Ook dan ben ik nog ongeveerMeer lezen over “Wieden, een hobby”

Plant van de maand Maart : Glechoma hederacea

Deze maand  (enfin, eigenlijk vorige maand), zet ik nog eens een inheemse plant in het daglicht. Voor vele ‘traditionele’ tuiniers is dit een vervelend onkruid, ik vind het een leuke bodembedekker (groenblijvend bovendien) die indien hij te ongebreideld uitbreidt makkelijk te wieden valt. De plant bloeit van maart tot mei of juni met kleine blauwe bloempjesMeer lezen over “Plant van de maand Maart : Glechoma hederacea”

Eerste Gezicht Jaargang 5 / April

1 April 2017. De lente is aangekomen in de tuin. Indien je deze foto’s vergelijkt met de foto’s van een jaar geleden, zijn de verschillen direct erg duidelijk. Voortuin. In de voortuin is van die lente nog betrekkelijk weinig te merken, al is er toch al behoorlijk wat frisgroen blad te zien, de dorre beukenhaag geeft deMeer lezen over “Eerste Gezicht Jaargang 5 / April”

Virtuele vijver

De kogel is door de kerk. De moestuinplannen worden opgegeven, of moet ik zeggen uitgegraven, want het moestuinplekje maakt plaats voor een vijver. De grondwaterspiegel is hier te laag om een natuurlijke poel te graven, dus moet ik gebruik maken van EPDM-folie. De vijverranden wil ik wegwerken met beplanting, niet met keien. Aangezien de vijver in hetMeer lezen over “Virtuele vijver”

Bestuiving

Het is aan de verschillende insectenhotelletjes een drukte van jewelste. Ik vermoed dat ik met deze aangroei van de populatie mestselbijen opnieuw te weinig nestgelegenheid heb voor de beestjes… Volgens mij is de drukte aan ’t hotel ’t gevolg van mannetjesbijen die wachten op uitkomende vrouwtjesbijen. Solitaire bijen houden van de warmte. Ik zie vele bijen zonnebadenMeer lezen over “Bestuiving”

Fruit op komst

De eerste échte fruitbomen staan in bloei. De pruimelaar ‘Sanguine de Wismes’ en de abrikoos ‘Tomcot’ bloeien al sinds zondag. De abrikozelaar staat sinds maandag in bloei. Pruimelaar ‘Sanguine de Wismes’ bloeide de voorbije jaren een stuk vroeger dan alle andere pruimelaars (vorig jaar begin februari). Zo vroeg dat het boompje al uitgebloeid was toen de andereMeer lezen over “Fruit op komst”