Rondom het tuinpad naast de woning staan een hele resem geurende struiken. Veel van deze struiken werden al eens ‘benoemd’ tot plant van de maand. Deze Schijnhulst verdient nu pas deze ‘eer’. Ik kocht de plant aan als Osmanthus delavayi ‘Latifolius’, maar zowel het blad, de bloemen als de bloeitijd (maart-april) zijn duidelijk anders. NaMeer lezen over “Plant van de maand Oktober : Osmanthus fortunei”
Auteur archief:De Fruitberg
Wissel
Het is midden oktober. Voor planten in mijn tuin is dit een gevaarlijke periode. Zeker wanneer je je als plant niet iedere dag hebt uitgesloofd om mooi te groeien of beestjes te lokken. Of net te snel en enthousiast groeit. Of niet mooi genoeg bevonden wordt. Want vanaf begin september zoek ik op allerlei obscureMeer lezen over “Wissel”
Evolutie
De zaaddozen van Clerodendron trichotomum kleuren nu mooi roze – blauw. Twee maand geleden vormden zich de mooie bloemknoppen… Ook de bloemen op zich zijn de moeite, ze ruiken best lekker en lokken heel wat bestuivers.
Eerste Gezicht Jaargang 5 / Oktober
1 Oktober 2017. De herfst staat voor de deur. Voortuin. In de voortuin is dat misschien nog het minst opvallend. Het blad van de klimroos in nog frisgroen, de anemonen bloeien nog volop en ook de Verbena bonariensis is nog niet van plan er mee op te houden. De taxushaagjes zijn nog een bijgesnoeid. SlideshowMeer lezen over “Eerste Gezicht Jaargang 5 / Oktober”
Klimop
De klimop staat weer volop in bloei. Net zoals de voorbije jaren levert dat weer een gegons van jewelste op in de buurt van de klimop in de nectartuin. Vlliegen, wespen, vlinders genieten vol enthousiasme van de nectar en ’t stuifmeel van deze onbeduidende bloemen. Net zoals de voorbije jaren zie ik opnieuw klimopzijdebijen. DitMeer lezen over “Klimop”
Lekker
Sinds vorige week weet ik dat Salvia bloemen niet alleen eetbaar zijn, maar soms ook erg lekker (de meeste smaken zoals het blad). Van de hele collectie in mijn tuin is er eentje die lekker smaakt, deze S. stolonifera. Het blad van deze plant lijkt ook veel op Ananassalvia, een salvia die gekweekt worden vanwegeMeer lezen over “Lekker”
Herfst
Ondanks de mooie nazomer zijn de eerste tekenen van de herfst duidelijk zichtbaar. De wingerd is ieder jaar zowat de eerste plant om zijn herfstkleedje aan te trekken, samen met Cornus ‘Rainbow’
Plant van de maand September: Caryopteris x clandonensis
Ook deze maand waren er nog heel wat kandidaten voor de titel van ‘Plant van de Maand’… Op de foto zie je blauwbaard, Caryopteris clandonensis, een laatbloeiend laag struikje met grijsblauw blad en lavendelblauwe bloemen. De plant is redelijk winterhard en gedraagt zich bijna als een vaste plant. op veel plekken is hij ook eenMeer lezen over “Plant van de maand September: Caryopteris x clandonensis”
21 °C
Ik had vandaag een dagje vrij genomen om een beetje bij te klussen in de tuin, wegens week-ends te druk door een resem andere activiteiten. Een perfecte dag om wat in de tuin te werken: aangenaam zonnetje, geen wind, en de grond niet al te drassig. Tussen de klusjes door nam ik ruimschoots de tijdMeer lezen over “21 °C”
Okkernoten
De okkernoten zijn rijp. Zelf zal ik er net als de voorbije jaren weinig eten, en laat ik de eekhoorntjes hun wintervoorraad aanleggen.
